Thursday, December 6, 2007

Sebelum menceburi projek cendawan nie...saya tercari2 apa projek yang melibatkan pertanian...pada mulanya nak buat projek cili....dah beli benih,tray semaian,polybeg dan tanah nak cuba kecil2lan kat rumah dulu adalah dalam 20 pokok cili yang disemai...tunggu punya tunggu...kira tiap2 harilah dok belek cili tu...tapi endingnya semua pokok cili yang saya tanam telah mati...tak tahu apa sebabnya mungkin tak cukup ilmu ataupun tangan tak sesuai ngan cili kot....
Bermulanya pada satu petang dah boring dok lepak kat rumah tak ada apa nak baut...apa lagi naik motor ler...pusing2 ambil angin petanglah katakan...sampailah satu taman perumahan tu...saya ternampak sebuah rumah cendawan (permulaannya agak2 je..) saya pun memberhentikan motor lalu cuba mengintai2 kat kawasan rumah tu..tut2 tuan rumah tu pun keluar dan bertanya nak cari sapa....dengan nada serba-salah saya pun bertanya tanpa memberi jawapan pada soalan tadi...buat projek apa nie kak...ooo akak tanam cendawan...saya pun tunjukkan rasa minat nak tahu ngan lebih lanjut lagi tentang cendawan nie...lalu memberanikan diri minta izin nak tengok sekitar rumah cendawan tersebut....lepas dah dapat kebenaran dan bersoal-jawab ngan kakak tu...banyaklah soalan2 bodoh yang saya tanya almaklumlah budak baru nak belajar...lepas tu akak tu pun offer kat saya nak buat kursus ...apa lagi ibarat orang ngantuk di sorong batal ler....aku terus setuju nak ikut kursus dah tu aku sorang jer plak yang datang kursus hari tu ...tapi tak kisahlah....
Jadi dah selasai kursus selama satu hari tu....saya balik rumah dengan semangat yang berkobar2 nak buat projek nie...dapat jer gaji hujung bulan terus oder peralatan cendawan seperti cap,leher plastik,dedak,kapur dan habuk kayu.....pergi cari tong drum nak buat kukus kat tempat jual besi buruk RM 20.00 upah potong dan buat cover atas dia RM 20.00 so jadilah RM40.00....pas tu pergi kedai menjual peralatan mesin...nak tau beli apa...beli alat penimbang harganya RM60.00.....dapur pakai yang lama yang masih elok yang kat rumah jadi dah jimat kat situ....cuma beli kepala gas (high pressure) dan oder gas baru....tapi malngnya pada bulan July masa tu dedak tak ada stok terpaksa tunggu...habuk kayu dah beli...dah berlungguk kat depan rumah tapi projek tak leh nak start lagi....dah tak ada apa nak buat so beli kayu buatlah rak dulu sebanyak tiga buah rak yang boleh muatkan beg cendawan sebanyak lebih kurang 1500 beg....hujung bulan July barulah dapat mulakan projek...dan pada percubaan yang pertama berjaya siapkan 115 beg kesemuanya....bermula dari hari tu rutin hidup saya mulalah sibuk dengan cendawan....pendek kata kat opis tu tak ada cerita lain melainkan cendawan jer...
jadi setiap hari ahad mesti begging,mlm kukus dan pada isnin malam suntik benih...itulah rutin setiap minggu...dan kira lebih kurang dak ada 3000 beg dah kot....dan pada pertengahan bulan Sept bermulalah menuai hasil yang pertama...bukan main happy lagi...apa tak nye sebab berjaya tanam cendawan keluar cendawan...tak keluar bende lain...he..he..he....first marketing per lagi tentulah kat kawan2 kat opis....mula2 malu pas tu dah dapat banyak oder malu pun hilang....sampailah sekarang oder melebihi pengeluaran...sebab dah ramai orang tahu mengenai cendawan nie tak perlu susah2 nak buat promosi....

No comments: